UTBILDNING

Finländare är ett utbildat folk: alla barn har rätt till förskole utbildning och barn har tillgång till gratis grundläggande utbildning. Dessutom täcker universitetsnätverket is tort sett hela Finland. Utbildningssystemet har hittills stått emot internationell jämförelse. För tillfället tycker jag att situationen ser oroande ut. Grundskolan är i kaos till följd av minskade möjligheter till integration och lärarintervention.

Jag tycker att grundskolan förtjänar fred. En trygg och lugn lärande- och undervisningsmiljö ska möjliggöras. Integration måste demonteras, gruppstorlekar minskas. Tidig ingripande göras möjlig.

Högskolornas finansieringsmodell har å andra sidan minskat undervisningsresurserna till ett minimum. Situationen är ohållbar. I finansieringsmodellen har fokus flyttats från examensutbildning till kontinuerligt lärande och forskning, utveckling och innovationsverksamhet. Tidigare har till exempel yrkeshögskolornas finansiering baserades på antalet studenter och utbildningskostnaderna, nu finns inga automatiska kassaflöden, men för att få statliga basmedel måste lärosätena prestera med olika indikatorer. Denna modell har fört med sig ett operativt och ekonomiskt tryck som är klart starkare än tidigare.

Samarbete mellan lärosäten i avsaknad av minskande resurser är mer än önskvärt. "staket" mellan organisationer kväver samarbete, utveckling av industrier och internationell framgång. Det är en ren galenskap att föreläsa om samma ämne separat, jfr. universitetsexamen. Senare i arbetslivet funderar kollegor på hur mycket kunskap varandra har om saken, när de ibland i arbetslivet samarbetar efter examen från universitet och yrkeshögskola. Jag stödjer gemensamma föreläsningar på grundnivå, som senare differentieras till fördjupningar efter varje sektorsspecifikt utbildningsprogram i den egna organisationen. till exempel föreläser högskolan tandläkarutbildningens protetikkurser i en gemensam föreläsning för Yrkeshögskolans tandteknikstudenter. Följaktligen styr Yrkeshögskolan den praktiska simuleringsträningen utifrån sina egna styrkor relaterade till ämnet. På så sätt, som en "ekorrskinnshandel", uppnås ömsesidig nytta och utvecklingen av en gemensam sak. Eleverna förstår sina egna och andra yrkes roller, tränar lagarbete och interaktion.