Tasokurssit
Opettaja-lehden artikkelin ilmestyttyä perjantaina, ja toki myös jo vaalikentillä tuli viestiä opettajilta, jotka ovat todenneet omassa työssään, että juuri moderni tasokurssijärjestelmä olisi kokeilun arvoinen. Nykyisellään peruskoulu ei tarjoa juuri muuta kuin lämpimän ruuan lahjakkaille ja hyville oppilaille. Mihin kaikkeen pystyisivätkään keskitasoiset ja sitä paremmat oppilaat esim. yhteiskunnan kannalta, jos he saisivat samanlaiset resurssit koulussa kuin tukea tarvitsevat nyt saavat. Yhdenvertaisuus?
Kun ahkerat, tunnolliset ja etevät joutuvat opiskelemaan tyhjäkäynnillä, taittuu väkisinkin terävimmältä huipulta parhaat saavutukset. Toisaalta heikommin edistyvien oppilaiden opiskelutehoa epäilemättä syö kun huomaa, ettei pääse samaan kuin paremmin edistyvät luokkatoverit. Niin hekään eivät ehkä yllä siihen, mihin rahkeet riittäisivät. Hyvin totetutetut järjestelyt on win-win.
Tehokkainta olisi, ettei tasoja olis vain kaksi, se kun on niin mustavalkoista, vaan useampia, joissa pääsee liikkumaan opiskelutulosten mukaan. Tämä ei alimmilla kouluasteilla toki ole mahdollista toteuttaa eri luokkatiloissa, mutta kenties oppimateriaalivalinnoilla tai erilaisilla arviointiluokituksilla? Aika paljon pohdittavaa…
Jatkankin vielä tuota oppimateriaaliajatusta. Ainakin peruskoulussa voisi ajatella oppimateriaalin porrastusta seuraavaan tapaan:
perusmateriaali – materiaalin hallinnasta saisi arvosanat P5 -P10
lisämateriaali – arvosanat L5 – L10
edistynyt materiaali – arvosanat E5 – E10
vaativa materiaali – arvosanat V5 – V10
Kukin oppilas opiskelisi siis ainakin perusmateriaalin ja halutessaan lisäksi yhtä muuta lisämateriaalia. Pelkästä perusmateriaalistakin on mahdollista saada kiitettävä arvosana. Arvioinnissa huomioidaan lisämateriaalin vaativuus tasoa osoittavalla lisämääreellä.
Jos suoritustaso pysyttelee yläpään numeroissa, voisi siirtyä omasta tai opettajan esityksestä astetta vaativampaa materiaaliin – ja päinvastoin.
Näin kaikilla olisi mahdollisuus saada kasi, ysi tai peräti kymppi omien edellytystensä mukaisella vaatimustasolla.